Szklane bransolety z Rusi
: sob 03 paź 2020, 21:04
Wczesne średniowiecze i szklane koraliki były tak nierozłączną parą jak rogi i miód do picia. Na Rusi Kijowskiej nie były jednak jedyną popularną ozdobą szklaną. W tłumaczeniu książki "Ancient Russian Clothing of the IX-XIII Centuries" by M.G. Rabinovich dokonanym przez Lady Sofya la Rus, Mka Lisa Kies (link do stronki) czytamy:
Mowa tu o tym, że te szklane bransolety musiały być bardzo popularne jak i tanie w wytworzeniu biorąc pod uwagę ilość porozrzucanych potłuczonych kawałków.
Na potwierdzenie można znaleźć całkiem sporo wykopanych kawałków:
- W katalogu Nowogrodzkiego muzeum: link
- W znaleziskach ze Smoleńska: https://gunthera.wordpress.com/2016/02/05/smolensk/
- W znaleziskach z Drohiczyna: https://gunthera.wordpress.com/2009/03/ ... rohiczyna/
- W znaleziskach z Grodów czerwieńskich: https://grodyczerwienskie.pl/galeria/
Oraz w Mińsku:
Warto zauważyć, że w Drohiczynie znaleziska występują w warstwie z XII wieku i są określane jako wpływy Rusi, ale muzeum Nowogrodzkie datuje niektóre już od IX wieku. Warto więc zwrócić uwagę na tereny odtwarzanego stroju bo nie wszędzie mogły dotrzeć już w X wieku.
Bransolety mogły przyjmować zwykłe proste owalne kształty, mogły być skręcane jak i łączone z kilku różnokolorowych rodzajów szkła. Ich przekroje też mogły być różne jak widzimy w książce Drevnyaya Rus Byt i kultura na str 310:
Tablica. 64. Bransoletki szklane (opracowane przez Yu.L. Shchapova)
Co do trudności wytwarzania takich bransolet to trafiłem na (francuskojęzyczny) blog poświęcony technikom wytwarzania bransolet galijskich. Przedstawia cztery metody wytwarzania bransolet: https://archeoglass.jimdofree.com/une-h ... t%C3%A9es/
Na stronie głównej są również zalinkowane filmiki, gdzie na jednym możemy obserwować całościowo proces wytworzenia takiej bransolety:
https://youtu.be/IoW19SkpxLY
Przedstawiona na nim jedna ze wspomnianych czterech metod sprowadza się do stworzenia koralika i rozciągnięcia go do cienkiej bransolety. Jako że nie wymaga to żadnych specjalnych dodatkowych narzędzi, to możemy sądzić, że każdy rzemieślnik umiejący wytworzyć szklany koralik prawdopodobnie był w posiadaniu umiejętności pozwalających wytworzenie bransolety, co by przemawiało za ich wspomniana popularnością.
Warto jeszcze wspomnieć, ze występowały również szklane pierścienie. Pewnie wystarczyło wcześniej przestać rozciągać koralik.
Tu na zdjęciu z Muzeum we Wrocławiu (chociaż przyznam się bez bicia, że nie znam datowania):
"In the city, all the more widespread was the fashion to decorate the wrists. Besides traditional metal hopes, in the 12th century there appeared wide metal-plate cast-silver bracelets with depictions of the rusalka dances (Rybakov, 1967, p. 93) (Fig. 16). But probably still more specifically urban were many-colored glass bracelets, which were worn in many numbers on each arm not only by the rich but also ordinary city women. Pieces of glass bracelets are found in the hundreds, and in large cities in the thousands. One must think that these bracelets were inexpensive, they way they were discarded, and broken. In the peasant graves they are met very rarely and even close to the city, not more than one piece of the set."
Mowa tu o tym, że te szklane bransolety musiały być bardzo popularne jak i tanie w wytworzeniu biorąc pod uwagę ilość porozrzucanych potłuczonych kawałków.
Na potwierdzenie można znaleźć całkiem sporo wykopanych kawałków:
- W katalogu Nowogrodzkiego muzeum: link
- W znaleziskach ze Smoleńska: https://gunthera.wordpress.com/2016/02/05/smolensk/
- W znaleziskach z Drohiczyna: https://gunthera.wordpress.com/2009/03/ ... rohiczyna/
- W znaleziskach z Grodów czerwieńskich: https://grodyczerwienskie.pl/galeria/
Oraz w Mińsku:
Warto zauważyć, że w Drohiczynie znaleziska występują w warstwie z XII wieku i są określane jako wpływy Rusi, ale muzeum Nowogrodzkie datuje niektóre już od IX wieku. Warto więc zwrócić uwagę na tereny odtwarzanego stroju bo nie wszędzie mogły dotrzeć już w X wieku.
Bransolety mogły przyjmować zwykłe proste owalne kształty, mogły być skręcane jak i łączone z kilku różnokolorowych rodzajów szkła. Ich przekroje też mogły być różne jak widzimy w książce Drevnyaya Rus Byt i kultura na str 310:
Tablica. 64. Bransoletki szklane (opracowane przez Yu.L. Shchapova)
Co do trudności wytwarzania takich bransolet to trafiłem na (francuskojęzyczny) blog poświęcony technikom wytwarzania bransolet galijskich. Przedstawia cztery metody wytwarzania bransolet: https://archeoglass.jimdofree.com/une-h ... t%C3%A9es/
Na stronie głównej są również zalinkowane filmiki, gdzie na jednym możemy obserwować całościowo proces wytworzenia takiej bransolety:
https://youtu.be/IoW19SkpxLY
Przedstawiona na nim jedna ze wspomnianych czterech metod sprowadza się do stworzenia koralika i rozciągnięcia go do cienkiej bransolety. Jako że nie wymaga to żadnych specjalnych dodatkowych narzędzi, to możemy sądzić, że każdy rzemieślnik umiejący wytworzyć szklany koralik prawdopodobnie był w posiadaniu umiejętności pozwalających wytworzenie bransolety, co by przemawiało za ich wspomniana popularnością.
Warto jeszcze wspomnieć, ze występowały również szklane pierścienie. Pewnie wystarczyło wcześniej przestać rozciągać koralik.
Tu na zdjęciu z Muzeum we Wrocławiu (chociaż przyznam się bez bicia, że nie znam datowania):