Stroje i kolory Zasady ogólne Kolor stroju oraz jego splot jest tym elementem, po którym najszybciej i najłatwiej rozpoznać status społeczny odtwarzanej osoby. Możliwość stosowania określonych barw wynika w drużynie z hierarchii, a co za tym idzie odtwarzanej klasy społecznej.
Powinno więc się dobrze wybrać odpowiednie dla siebie barwy, gdyż pod tym względem, jesteśmy w drużynie mocno wymagający. Zwłaszcza Kandydaci i Otroki powinni uważać z doborem barw, aby nie uszyli sobie strojów w kolorach, których nie mogą używać.
O tym jak dany kolor był "bogaty" decyduje przede wszystkim to, jak trudno było uzyskać na materiale daną barwę. Im trudniejsze to było, tym materiał był droższy, a co za tym idzie mniej dostępny biedniejszym warstwom. Nie jest to jednak jedyny wyznacznik. Niektóre kolory - np czerwony są "zarezerwowane" dla wyższych warstw społecznych. Ogólnie przyjmuje się, że barwy naturalne lnu są "najbiedniejsze" (Uwaga: biały len nie jest kolorem naturalnym!) Następnie plasują się "kolory natury" - stonowane zielenie, brązy, beże, szarości, a następnie tkaniny o innych barwach, żółcie, fiolety, granaty, niebieskie, czerwone, różowe i czarne.
Kolory biedniejsze są też barwami przygaszonymi, mniej jaskrawymi niż te same kolory, będące barwami bogatymi.
By móc uczestniczyć w wyjazdach historycznych (zarówno tych festiwalowych jak i kameralnych) należy zaopatrzyć się w strój podstawowy, na który składają się:
W przypadku kobiety: -suknia spodnia
-suknia wierzchnia
-fatuszek/zapona
-buty
-wełniane skarpety
-pasek lub krajka lub sznurek
W przypadku mężczyzny: -koszula
-tunika
-spodnie
-majtki historyczne
-buty
-wełniane skarpety
-pasek lub krajka lub sznurek
W przypadku kandydatów podczas
imprez wewnątrz drużynowych (np. Święto Plonów, Majówka, Jul) dopuszczamy brak butów historycznych, jako że jest to najdroższa część stroju i najdłużej się na nią czeka. Dopuszczając buty “cywilne” mamy na myśli takie o stonowanym kolorze i nie rzucające się w oczy - różowe adidasy zdecydowanie odpadają!
Kwestia krajek: Każda krajka, niezależnie od hierarchii może zawierać jedną czerwoną nitkę w celu odgonienia złego licha (w krajkach tabliczkowych jedna nitka oznacza jedną nitkę przewleczoną przez jedną dziurkę).
Kandydat i Otrok zobowiązani są do skonsultowania swoich wyborów odnośnie kroju, koloru, splotu i ozdób ze swoim Piastunem. W przypadku trudności z decyzją Piastun konsultuje się z odpowiednią osobą i wspólnie z nią podejmuje decyzję. Ma to na celu uniknięcie zakupów, które będą niezgodne z naszym stanem wiedzy, których Kandydat/Otrok nie mogą nosić oraz dzielenie się wiedzą wewnątrz drużyny.
W przypadku uzasadnionych wątpliwości co do ozdoby/kroju/koloru - w przypadku nieskonsultowania elementów stroju i ich jawną sprzeczność z polityką Drużyny - osoba starsza stopniem ma prawo osobie niższej stopniem wydać decyzję o konieczności zdjęcia danego elementu.
Każdy powyżej Kandydata może posiadać strój uszyty na podstawie dowolnego znaleziska, właściwego dla danego regionu oraz dopasowanie go do swoich działań na wyjeździe/w obozie (i statusu społecznego - np. niezalecane jest rąbanie drewna i zmywanie naczyń w bogatej tunice przeznaczonej do jazdy konnej czy obszytej jedwabiem sukience).
Kandydat Stój kandydata
musi być uszyty z najprostszego wykroju. Będzie on bazą w późniejszych ulepszeniach i ozdabianiach na konkretny odtwarzany region.
Kandydaci mogą posiadać płaszcz wykrojony z prostokąta.
Kolory dostępnych dla kandydata:Dozwolone jest stosowanie naturalnych kolorów włókien roślinnych i zwierzęcych oraz zbliżonych do kolorów możliwych do uzyskania farbowaniem naturalnymi surowcami i technikami znanymi we wczesnym średniowieczu. Ta sama zasada dotyczy nasycenia kolorów.
Czerwień i błękit zarezerwowane są dla Rady Starszych – za wyjątkiem obszyć na ogólnie dozwolonych zasadach dla Drużynników.
Sploty dostępne dla kandydata:Używamy splotów potwierdzonych znaleziskami. Sploty mogą być stosowane dowolnie za wyjątkiem splotu diamentowego, ten można stosować od Drużynnika w górę. Wzory na tkaninie – paski, kratki, jodełka – dozwolone są dla wszystkich statusów.
Jedwab: niedostępny dla kandydata
Krajki: Krajki tabliczkowe - w odpowiednich dla tego stopnia kolorach, z potwierdzonym historycznie wzorem, współgrającym z całą resztą stroju (do prac obozowych krajka wyjęta z Osebergu zdecydowanie nie będzie się nadawać). Dopuszczamy na wszystkich stopniach jedną czerwoną nitkę chroniącą od złego licha krajki tabliczkowe, potwierdzone historycznie, z kolorów dostępnych dla kandydata o szerokości nie większej niż 2,5-3cm (chyba, że kandydat pokaże znalezisko krajki szerszej).
Krajki bardkowe z kolorów dostępnych dla kandydata o szerokości nie większej niż 2,5-3cm.
Obszycia stroju: do 3 cm szerokości.
Hafty: Niedostępne na tym etapie hierarchii. Dopuszczamy szwy ozdobne (szwy krzyżykowe, płotkowe, jodełkowe itp)
Buty: Skórzane, maksymalnie za kostkę, nie zdobione (bez haftów i nie ażurowane). Dopuszczamy lamówkę w kolorze zbliżonym do butów.
UWAGA: Dodatkowe informacje, zdjęcia i opisy znajdują się w Poradniku kompletowania stroju i ekwipunku obozowego.
Otrok Otrok ma dowolność w wyborze wykroju z jakiego będzie uszyty jego strój o ile oczywiście jest on poparty znaleziskiem historycznym na odpowiedni okres i region.
Uwaga: Otrok nie może posiadać płaszcza z koła lub półkola. Na tym etapie dopuszczamy płaszcz z prostokąta.
Kolory dostępne dla otroka:Dozwolone jest stosowanie naturalnych kolorów włókien roślinnych i zwierzęcych oraz zbliżonych do kolorów możliwych do uzyskania farbowaniem naturalnymi surowcami i technikami znanymi we wczesnym średniowieczu. Ta sama zasada dotyczy nasycenia kolorów.
Czerwień i błękit zarezerwowane są dla Rady Starszych – za wyjątkiem obszyć na ogólnie dozwolonych zasadach dla Drużynników.
Sploty dostępne dla otroka:Używamy splotów potwierdzonych znaleziskami. Sploty mogą być stosowane dowolnie za wyjątkiem splotu diamentowego, ten można stosować od Drużynnika w górę. Wzory na tkaninie – paski, kratki, jodełka – dozwolone są dla wszystkich statusów.
Jedwab: niedostępny dla otroka
Krajka:Krajki tabliczkowe - w odpowiednich dla tego stopnia kolorach, z potwierdzonym historycznie wzorem, współgrającym z całą resztą stroju (do prac obozowych krajka wyjęta z Osebergu zdecydowanie nie będzie się nadawać). Dopuszczamy na wszystkich stopniach jedną czerwoną nitkę chroniącą od złego licha.
Krajki tabliczkowe, potwierdzone historycznie, z kolorów dostępnych dla otroka o szerokości nie większej niż 2,5-3cm (chyba, że otrok pokaże znalezisko krajki szerszej)
Krajki bardkowe z kolorów dostępnych dla kandydata o szerokości nie większej niż 2,5-3cm
Obszycia stroju: do 3cm szerokości
Hafty: Niedostępne na tym etapie hierarchii. Dopuszczamy szwy ozdobne (szwy krzyżykowe, płotkowe, jodełkowe itp)
Buty: Skórzane, maksymalnie za kostkę, nie zdobione (bez haftów i nie ażurowane). Dopuszczamy lamówkę w kolorze zbliżonym do butów.
Drużynnik Drużynnik ma dowolność w wyborze wykroju z jakiego będzie uszyty jego strój o ile oczywiście jest on poparty znaleziskiem historycznym na odpowiedni okres i region. Od tego etapu hierarchii dopuszczamy płacz z koła lub półkola.
Kolory dostępne dla drużynnika:Dozwolone jest stosowanie naturalnych kolorów włókien roślinnych i zwierzęcych oraz zbliżonych do kolorów możliwych do uzyskania farbowaniem naturalnymi surowcami i technikami znanymi we wczesnym średniowieczu. Ta sama zasada dotyczy nasycenia kolorów.
Czerwień i błękit zarezerwowane są dla Rady Starszych – za wyjątkiem obszyć na ogólnie dozwolonych zasadach dla Drużynników.
Lista splotów dostępna dla drużynnika:Używamy splotów potwierdzonych znaleziskami. Sploty mogą być stosowane dowolnie za wyjątkiem splotu diamentowego, ten można stosować od Drużynnika w górę. Wzory na tkaninie – paski, kratki, jodełka – dozwolone są dla wszystkich statusów.
Jedwab: dozwolony
Krajki i obszycia: Bez ograniczeń. Dopuszczamy krajki i obszycia w kolorze niebieskim i czerwonym.
Hafty: dozwolone
Buty: Bez ograniczeń w zdobieniach
Jarl Jarl ma dowolność w wyborze wykroju z jakiego będzie uszyty jego strój o ile oczywiście jest on poparty znaleziskiem historycznym na odpowiedni okres i region.
Kolory dostępne dla Jarla: bez ograniczeń
Lista splotów dostępna dla Jarla: Bez ograniczeń.
Jedwab: dozwolony
Krajki i obszycia: Bez ograniczeń
Hafty: dozwolone
Buty: Bez ograniczeń w zdobieniach
PRZEDŁUŻANIE STROJÓW W PRZYPADKU DZIECI ORAZ ZNISZCZENIA UBRAŃ WYNIKAJĄCYCH Z UŻYTKOWANIA
Na każdym etapie hierarchii dopuszczamy przedłużanie stroju (bez konkretnego limitu szerokości doszywanego materiału) tym samym lub bardzo zbliżonym kolorem w przypadku kiedy:
1. Strój należy do dziecka, które z niego wyrasta;
2. Strój osób dorosłych się zniszczył lub skurczył i jedyną opcją na uratowanie go jest jego przedłużenie.
Inne przypadki traktowane będą jako obszycie dla ozdoby i obowiązują wytyczne dla danego stopnia hierarchii.